Олена Нусінова, «Корпоративне управління під час кризи»

Поділитися:

Як змінився механізм реагування на стан кризи? Що таке антикризовий менеджмент? Як під час кризи переходять до операційного управління та як зараз формується інвестиційна привабливість наших підприємств?

Про це розповість Олена Нусінова, Д.Е.Н. MBA, DBA, експерт з корпоративного управління.

-Пані Олено, знаходячись в кризі, і людина, і економіка, і держава в цілому діють з більшою ініціативною ніж в докризові часи. Це безперечно, невизначена ситуація, тобто криза, вдосконалює і робить ефективним будь-яку галузь. Як змінився механізм реагування на стан кризи з періоду початку війни?

-Дійсно, багато чого змінилося, по-перше, підприємства України вже оговтались, зважаючи на геополітичні ризики, чи почали працювати, чи перелокували свій бізнес, чи збирають підґрунтя для подання позивів щодо подальшого відшкодування завданих збитків, тобто все рухається і підприємства також починають працювати на повну і за цей період безперечно механізм був розроблений для кожного свій. У нас взагалі в країні є два важливих напрямки: по-перше, це ті хто виборюють нашу Перемогу, це наш фронт, а інші, це ті які потрібні підтримувати нашу економіку і зробити все для того, щоб втілити наші стратегічні плани щодо відновлення інвестиційної привабливості України.

– Яким чином йде переформування. Я маю на увазі антикризовий менеджмент?

– На кожному підприємстві яке зберегло своє функціонування, було запроваджено механізм антикризового менеджменту. По-перше, це скорочення штату, а по-друге, це посада антикризового менеджера. Якщо брати скорочення, то я вважаю що більшість компаній вже визначилось з тим периметром, в якому воно буде працювати щодо загальної структури. Зараз починають працювати з модифікуванням наглядових рад, це дуже таке дискусійне питання. Наприклад що робити державному підприємству, де по Закону повинні бути незалежні директори, чи зменшувати їм винагороду? Чи залишати? Чи згодяться особливо іноземні члени наглядових рад працювати при таких умовах.  Це таке дискусійне питання і треба знайти баланс. А по-друге, запровадження антикризового менеджменту на підприємстві, як правило це функція все ж таки повертається до виконавчого органу, тобто одні й ті самі люди які займалися в мирний час операційною діяльністю, зараз займаються й антикризовою діяльністю, і це добре, тому що вони були в цьому процесі, але потім дійсно повинні стояти справжні фахівці, ті хто займається антикризовим менеджментом. Якщо немає змоги переформувати наглядову раду, розширити виконавчий орган, є такий дуже гарний елемент корпоративного управління як дорадча рада. Дорадчу раду можна створити на великих підприємствах, це такий колегіальний орган, де саме члени цього колегіального органу не несуть персональну відповідальність що дозволяє їм більш вільно висловлюватись щодо антикризових заходів які можуть бути застосовані на підприємствах, а в свою чергу виконавчому органу і наглядовій раді вже погоджувати цими запропонованими заходами, тобто тут теж повинен бути баланс.

– Ще ми з Вами говорили про власників, які під час кризи переходять до операційного управління. Який зиск це принесло і, що зараз відбувається в цьому сегменті?

– Взагалі я вважаю що це принесло дуже великий зиск, тому що коли ми опинилися в умовах невизначеності та хто взагалі міг ухвалювати на той момент відповідні рішення? Звісно той хто, відповідає за фінанси, а це власник, тобто власник, в той момент міг ефективно приймати рішення, реагувати швидко і приймати досить не стандартні рішення, щоб зберегти підприємство і надати можливість функціонувати в тих умовах які склалися. Але я вже казала, що кожне підприємство розробило свій власний механізм і власники вже дають більш поради наглядовим радам, виконавчим органам, для того, щоб підприємства функціонувало. В нас є такі приклади, коли га приклад в Києві, власник Торговельного центру передав від найманого менеджменту в операційне управління і сам його очолив. Менш ніж тиждень тому він винайняв управляючого бізнесу, що свідчить про те, що кадри оновлюються і повертаються до операційного управління. Також хочу зазначити що ми спостерігаємо таке собі не вимушене оновлення складу виконавчих органів, по-перше, скорочення, власники прийшли до виконання якихось функцій, а зараз вони перекладають ці повноваження звісно на нові кадри, тому це дуже хороше заміщення яке може додати розвитку у майбутньому.

– Олено, а під час кризи доречно замислюватись над формуванням інвестиційної привабливості наших підприємств?

– Я вважаю що це не тільки корисно, а й необхідно замислюватись над тим що буде в майбутньому і над нашою в майбутньому інвестиційною привабливістю. Кожна мрія без плану вона не реалізується, і ті органи в корпоративному управлінні які займаються стратегією вони повинні вибудовувати стратегію не тільки на якийсь короткий проміжок часу, а й довгострокові стратегії, безперечно думати про те що буде тоді, коли почнеться відбудова. Якщо говорити про інвестиційну привабливість звісно одним корпоративним управлінням ми не зможемо його довести до тих норм, які від нас очікують іноземні інвестори й наші інвестори, але це один з ефективних елементів які допомагає підвищити інвестиційну привабливість. Тому розуміючи, модифікуючи корпоративне управління впроваджуючи, повертаючись до реформ, які ми запровадили щодо військового часу треба дуже плідно подумати те, як саме будемо реформувати корпоративне управління? Чи треба впроваджувати ті заходи які були запровадженні до військового часу? Чи можливо можна власними заходами на підприємстві покращити прийняття рішень, зробити їх прозорим, додати додаткових преференцій інвесторам чи зовнішнім стейкхолдерам, акціонерам, для того, щоб вони були впевнені у своїх інвестиціях. А потім вже після відбудови рухатись в активному напрямку щодо формування незалежних елементів органів корпоративного управління щодо формування європейського 100 відсоткового досвіду. До речі наше законодавство не стоїть на місці та у нас ухвалено низьку законодавчих актів, які допоможуть нам у майбутньому. Один із яскравих прикладів про який я вже розповідала це закон про акціонерні товариства і про які преференції він дає, і, як на мене, ключовим елементом корпоративного управління це є дуальна система органів управління.

 

Підписуйтесь на Перший Бізнесовий в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!

Читайте також
22 Квітня 2024 року - 15:29
27 квітня 2024 року відбудеться знакова подія для всіх, хто...
21 Квітня 2024 року - 21:30
В Україні у неділю, 21 квітня, на більшості території країни пройдуть...
20 Квітня 2024 року - 22:53
Станом на 19 квітня в Єдиному реєстрі зброї вже зареєстровано...
17 Квітня 2024 року - 18:26
27 квітня 2024 року з 11-00 до 16-00 у серці...