Досить довгий час книговидавництво в Україні перебувало у занепаді. Один з основних факторів. Котрий впливав на ринок – низький рівень культури читання.
Але в останні роки ситуація змінилась і книжковий ринок почав свій розвиток. Попри економічну, соціальну та політичну нестабільність, спричинених війною, видавництвам вдалося втриматися на плаву. А попит на книжки почав зростати.
Додатковим поштовхом для розвитку українського книговидання стало обмеження, а тепер вже й заборона, російських книжок. Наші видавництва почали докладати зусиль, аби заповнити нішу, що звільнилась, а українські автори отримують визнання як на внутрішньому, так і на міжнародному рівні.
Звісно, це стимулює сучасну українську літературу і сприяє її популяризації.
Проте, варто відзначити, що український ринок книговидавництва взяв курс на Європу, тож зараз йде період трансформації та перебудови. Українські видавці підкреслюють, що політика будь-якої успішної країни ґрунтується на рівні освіченості громадян та динамічній економіці і досягти цієї освіченості та творчості без активного читання та книг є неможливим. Проте видавцям хотілось би більш активної участі в цьому процесі держави. Вже сьогодні потрібно використовувати інтерес читача до української літератури та продумувати стратегічні кроки виховання культури загалом й культури читання, як такої.
Головними критеріями тут можуть стати читацька культура, освіта, доступ до книг, технологічний розвиток. У тій же сусідній Польщі, розвиток культури читання впроваджується на державному рівні. Особлива увага приділяється школярам і їх зацікавленості до книжок. Створюються читацькі клуби, як для дітей, так і для дорослих, проводяться книжкові заходи та знакові події, що збирають читачів з різних куточків світу. Книжковий ринок у Польщі відзначається монопольним характером. Польські автори виступають як справжні зірки, на яких на будь-якому книжковому заході, зокрема на Варшавському книжковому ярмарку, формуються величезні черги за автографами. Середній наклад польських книг становить 4-7 тисяч примірників, тоді як у нас ця цифра звичайно коливається в межах 1,5-3 тисяч.
Важливим аспектом є вивчення читацької аудиторії задля дослідження тем та сюжетів, які є більш цікавими аудиторії. Це дозволить налагодити механізм популяризації читання. Такою системною роботою в тій же Польщі займається Інститут книги. В Україні за промоцію та створення книжкових ком’юніті переважно відповідають самі ж видавництва та книжкові блогери, поширюючи інформацію в соцмережах.
За даними Національної бібліотеки Польщі, у 2022 році читання книг стало ще популярніше серед підлітків (15-18 років), збільшившись на 12% порівняно з попереднім роком. У порівнянні з цим, в Україні до 2020 року відсоток читання серед старших підлітків (14-17 років) становив лише 21%. Це вказує на потребу в більш активних заходах, що стимулюватимуть інтерес до читання серед молоді та зростання читацької культури.
Просування літератури має відбуватися на міжнародному рівні – і тут має допомогти держава та її інститути.
Головною проблемою українського книжкового ринку є піратство. І знову ж таки держава стоїть осторонь цієї проблеми.
У той час, як Польща регулює піратство законом, порушення якого карається штрафом, обмеженням волі або позбавленням волі на строк до 3 років. Попри законодавчу заборону продажу книжок російських видавництв такі видання продаються навіть у великих торгових центрах.
На сьогодні український книжковий ринок є досить перспективним. Але потрібна системність, стабільність та безпечність, аби вийти на міжнародний рівень. Видавці ж зацікавлені в цьому та готові переймати досвід, розбудовуючи міцний книжковий ринок в Україні.
Підсумовуючи, можна виокремити такі умови росту книжкового ринку в Україні:
– програми підтримки видавництв, літературних заходів, літературної освіти, що сприятимуть розвитку книговидавничого ринку;
– виховання читацької культури: промоція читання, створення читацьких спільнот, літературних клубів, що може збільшити попит на книги;
– розвиток інфраструктури: розширення мережі книгарень, бібліотек, онлайн-платформ для продажу та поширення книг;
– підтримка вітчизняних авторів;
– боротьба з піратством: впровадження заходів, спрямованих на захист прав власності інтелектуальної власності.
Підписуйтесь на Перший Бізнесовий в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!