Попри нові санкції США проти російських енергетичних компаній, глобальний нафтовий ринок демонструє стриману реакцію. За даними Bloomberg, трейдери та аналітики не очікують суттєвого скорочення експорту російської нафти — принаймні у короткостроковій перспективі. Причина — складна система обхідних маршрутів, яку Москва вибудовувала з 2022 року.
Санкції, оголошені у жовтні, охопили ключових гравців — «Роснєфть», «Лукойл» та низку трейдингових структур. Вашингтон заявив про намір «максимально обмежити прибутки Кремля від нафти», однак ф’ючерси Brent та WTI лише незначно коливалися, а обсяги поставок залишаються стабільними.
Аналітики Energy Aspects зазначають, що Росія переорієнтувала експорт на Азію, зокрема Китай, який компенсує скорочення закупівель з боку Індії. Тіньовий флот, альтернативні трейдери та змішані партії — все це дозволяє уникати прямого впливу санкцій. За оцінками, реальний ефект може проявитися лише через кілька місяців, і то — частково.
Водночас логістичні витрати зростають: ставки на танкери, страхові премії та ціни на дизельне паливо демонструють поступове підвищення. Це може свідчити про початок структурних змін у глобальному постачанні. Деякі експерти вважають, що санкції діють не як удар, а як повільне стискання — з накопичувальним ефектом.
Нагадаємо, Росія вже готує відповідь: розширює власну мережу трейдерів, переглядає маршрути та активізує співпрацю з країнами, які не підтримують санкційний режим. За оцінками Freedom Finance Global, навіть 10% скорочення експорту може коштувати бюджету РФ понад $1,5 млрд щомісяця.
Підписуйтесь на Перший Бізнесовий в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!
