Бот-додатками та чат-ботами зараз вже нікого не здивуєш – месенджері різко увійшли до нашого життя та займають там активну позицію. Одним з перших розробників програмного забезпечення для таких ботів в Україні була компанія «KoliSar», яка починала свою діяльність ще задовго до того, як українці познайомилися з телеграмом. Нині компанія святкує своє 10-річчя, а її засновниця – Наталія Саркісян у бізнес-середовищі стала не лише ризиковим керівником, стабільним партнером для багатьох, але й власним прикладом демонструє, як можна суміщати жіночність та успіх.
-Наталю – ваш похід в бізнес спланований чи все вийшло спонтанно?
Можна сказати, що плани бути незалежною і працювати на себе у мене були зі школи. Правда, тоді в 9-ому класі школярка в бізнес піти не могла – довелося влаштуватися продавцем. Проте з 19 років я займаюсь бізнесом. При чому, найрізноманітнішим. Маю дві освіти: перекладач та політолог. А пробувала себе в широкому спектрі – від турагенції до продажу м’яса на Троєщині. Навіть встигла побувати столичним депутатом.
-Чи довелося виборювати своє право у чоловічому світі?
Я вписала себе як повноцінного гравця в цей «men’sworld» досить рано і швидко, бо розуміла — цією стежкою треба йти твердим, впевненим кроком і не зупинятися. Допомагали вроджена інтуїція, безстрашність і, мабуть, сама доля.
-В той же час наразі Ви мама чудової донечки?
З впевненістю можу сказати, що в мене все заплановано – навіть донька. Її я планувала у 25 років – так і сталось. Так що, у мене цілком усвідомлене материнство і вважаю, що я як жінка відбулась.
-Як вирішили зайнятися розробкою CRM?
В якийсь час ми спільно з партнером, власником бренду взуття займалися пошиттям одягу, згодом наша фабрика почала шити ще й шкільну форму. В одній з гімназії ми поспілкувалися з її директором. Він поділився зі мною, що займається розробкою телеграм-ботів для шкіл. Як зараз пам’ятаю – йшов 2015 рік, про таке направлення ще ніхто не знав. І тут мене осяяло – адже це по суті була вільна ніша, месенджери активно розвивались і входили в життя людей. Тож роботи був непочатий край.
-Пам’ятаєте своє перше велике замовлення?
Звичайно. Ми писали CRM-систему для однієї компанії. І познайомились із його розробником Михайлом, який підтримав нашу ідею інтегрувати бот у роботу компанії. Конкуренції на той момент у нас взагалі не було. Усі боти, які зараз є, випущені у 2018-19 році. Ми були першими в цьому і зараз, поки всі розробляють свої боти, ми вдосконалюємо свої і знаходимося на кілька кроків попереду.
Команда мене тоді дуже вразила тим, що активно впроваджувала інновації у свою роботу. Керівництво відправляло своїх маркетологів на навчання до Європи, стежило за трендами. Ці люди були першими, хто вимовив при мені слово «Діджітал». Так і вийшло, що вони шукали telegram-розробника і нас їм порадили.
-З якими труднощами довелося стикнутися?
Моя головна проблема була у тому, що я зарано почала. Адже тоді, в 2015 році, ще не кожен знав, що таке Telegram. Тож мені довелося бути адвокатом цього месенджера в прямому сенсі слова. Люди користувались Viber. Доходило до комічних ситуацій приміром, на конференції для одного з телеканалів по digital-маркетингу виступав офіційний спікер від Viber, але інструментом був мій telegram-бот.
-Не думали стати офіційним представником Telegram в Україні?
Компанія KoliSar розвивається разом з Telegram. Ми зустрічалися із братом Павла Дурова – Миколою. Керівництво Telegram зараз почало активно випускати оновлення, це все помітили. Але воно досі було проти будь-яких представництв. Однак, мені пощастило провести з ними переговори щодо європейського представництва, і вони готові в перспективі обговорювати це питання.
-Чи важко створювати чат-боти?
Я не роблю чат-боти. Я створюю бот-додатки. Чат-бот – це імітація розмови з живою людиною. Його легко зламати за 8 неправильних натискань. А я створюю бот-додатки, подібні до нативних або прикладних додатків, які люди качають зазвичай в Appstore або Playmarket. Мої програми качати не потрібно, вони вбудовані у месенджери.
-В чому перевага чат-ботів, скажімо, на тих же конференціях?
Без ботів участь у конференції перетворювалася на низку зайвих рухів. Ви приходили, стояли в черзі на реєстрацію, вам видавали сумку, блокнот, ручку, ви чекали на можливість задати питання спікеру, до вас через весь зал несли мікрофон, якщо вам пощастить звернути на себе увагу. Потім вам надсилають листи на електронну пошту, яку ви, напевно, не завжди перевіряєте. З бот-програмою все відбувається інакше. Ви приходите на захід та бачите QR-код, за яким і заходите у відповідний telegram-бот — а там бачите всю програму, партнерів, спікерів, усі сцени, таймінг та оповіщення, можете ставити оцінки.
Такий бот стає також і архівом івенту, в якому міститься вся статистика. Я можу зайти в нього як власник ядра і побачити ID користувачів, кнопки, на які вони найбільше натискали, кожну відповідь на запитання і навіть можу написати кожному користувачеві. Я отримую статистику та аналітику. Можна поставити тимчасовий фільтр і подивитися, яку кнопку натискав той чи інший користувач у певний час, що йому було цікаво. Виходить навіть статистика UX. Push-повідомлення, результати опитувань, рейтинги спікерів — усе там. Користувач також отримує велике спрощення процесу. Наприклад, він може вибрати спікера з фотографії в нашому бот-додатку і відправити своє питання саме йому – повідомлення отримує сам спікер або модератор. Вам більше не потрібно піднімати руки, а спікер отримує можливість відповісти на найцікавіші запитання.
Ще одна перевага бот-додатки – це витратна частина і стійкість. Під кожного учасника конференції друкують масу макулатури. Бот коштує в половину менше, і нівелює потребу в зайвому папері та пластиковій ручці. Наші боти працювали на конференціях у Франції, Німеччині, Арабських Еміратах, Туреччині, Казахстані та Молдові.
-Досить зручно для івентів. А як щодо решти сфер бізнесу?
Якоїсь миті я усвідомила, що ми зробили конструктор не тільки для роботів під конференції, але для всіх видів інформаційних ботів — для ресторанів, готелів, інтернет-магазинів, бізнесів. На нашому конструкторі можна зібрати будь-який бот. Ми вдосконалили ядро та працюємо над ним постійно. Наприклад, працюючи з готелями, ми зробили можливість реєстрації в боті. Ви можете їхати з аеропорту в місто і, сидячи в машині, зайти в бот готелю, пройти реєстрацію, просто прикріпити свої паспортні дані і по приїзду просто забрати ключі від номера. Вам не потрібно стояти з дитиною та горою сумок, щоб заселитися до готелю. Також ви можете дізнатися в боті, яку анімацію пропонує готель того чи іншого дня. Вирішується і проблема великих Resort-готелів, в яких розуміння навігації та функціоналу приходить лише за кілька днів адаптації. У боті у вас є карта готелю, бронь столиків, замовлення послуг та всі екстрені кнопки. Ви можете відправитися гуляти містом або шопінгом, і організувати всього кількома натисканнями в боті цілий вечір.
-Працюєте тільки з Telegram?
За зручністю поки що немає альтернативи. Новий месенджер створювати дуже дорого і дуже довго. А в телеграмі є навіть найбільші платіжні системи, всі вони мають свої ключі оплат там. Незабаром ми зможемо швидко робити боти і для Viber і для Telegram. У Watsapp ми одні з перших також навчилися робити чати.
-Чим керуєтеся у своїй роботі?
Мабуть, користю, яку можу принести людям. До того ж, я по натурі трудоголік, тому можу цілодобово робити те, що мені до душі.
-Ви суворий керівник?
Коли це потрібно, то так. А решту часу я досить ємпатична людина. У нас в компанії працює невелика кількість людей – я прихильник, аби людей було менше, але зарплати при цьому в них були хороші. Вважаю, у нас дружній колектив. Проте я завжди ставлюся до підлеглих справедливо. Можу попрощатися з дуже професійною людиною, людські якості якої перебувають на нулі. В собі та інших перед усім ціную людяність, чесність, вірність, готовність прийти на допомогу. Вважаю, якщо такі риси у людини є, решта всьому можна навчити.
-Які Ваші подальші плани?
Я хочу створити представництво Telegram у Європі. А ще мені імпонує ідея створити освітню платформу KolisarSchool, де люди зможуть навчитися збирати бот-додатки, інтегрувати їх у системи. Маю чимало запрошень на різноманітні заходи, де я обов’язково доношу до людей ідеї про нові тренди, про розвиток послуг майбутнього та перспективи у сфері оптимізації бізнесу. Тож графік щільний, плани великі та амбітні.
-Війна якось вплинула на роботу компанії?
Звісно, адже ми знаходимося та розвиваємо бізнес в Україні, тому не стоїмо осторонь нашої спільної біди. Переживаємо війну, як і всі українці.Чим можемо – допомагаємо армії, платимо податки, бо розуміємо наскільки зараз це важливо, відчуваємо дещо спад на ринку, ховаємося коли тривога. Загалом, переживаємо важкі часи, як і весь бізнес в Україні. Проте живемо надією на перемогу.
Наші сторінки у соціальних мережах:
- https://www.facebook.com/SarkisyanNatalia
- https://www.facebook.com/KS.DigitalAgency
- https://kolisar.com/
Підписуйтесь на Перший Бізнесовий в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!