Зелений фасад, сірий імпорт: як Китай захоплює ринок електромобілів в Україні

Поділитися:

В Україні відбувається стрімке зростання продажів електромобілів (battery electric vehicles – BEV). Така динаміка відповідає й трендам в ЄС, які стали відповіддю автовиробників на посилення правового регулювання викидів вуглецю, що спонукало їх просувати на ринку «чисті» транспортні засоби на електричній тязі замість традиційних автівок з двигунами внутрішнього згоряння, які споживають викопне паливо і шкодять клімату.

Але українські водії в своєму виборі при покупці авто керуються, передусім, не «зеленим» порядком денним, що домінує в ЄС, а більш прагматичними чинниками.

Детальніше про національні особливості автомобільного ринку і засобів маркетингу, які застосовують дилери, щоб вплинути на споживчій вибір – в огляді “Перший Бізнесовий“.

Електричний бум

Одразу кілька провідних дослідницьких інституцій, підбиваючи підсумки українського авторинку за червень і перше півріччя поточного року, зафіксували високі темпи продажів електрокарів.

Так, за даними київського Інституту досліджень авторинку (ІДАР), загальний обсяг сегмента електромобілів в країні на кінець червня становив майже 9000 одиниць. Це на 2,3% менше, ніж у травні поточного року, але на 43,4% більше проти торішніх показників червня.

Аналітики ІДАР відзначають, що основну частку продажів у червні становили вживані імпортовані електромобілі – 53,3%, або 4792 одиниці. Внутрішні перепродажі BEV сягнули 30,4%, або 2735 одиниць. На нові електрокари припало 16,2% – 1458 одиниць, і це стало абсолютним рекордом кількості перших реєстрацій в цьому сегменті в Україні.

Асоціація автовиробників України «Укравтопром» представила більш широку картину, яка вимальовується на ринку. За її підрахунками, протягом червня в Україну було завезено з-за кордону майже 20 тис. легкових автомобілів з пробігом (тобто вживаних), серед яких частка електрокарів склала 23%, гібридних – 5%, з двигунами внутрішнього згорання (ДВЗ) – 72%.

А загалом у першій половині 2025 року українці зареєстрували 31 753 електромобілі, що на 30% більше, ніж за аналогічний період 2024 року. «Основну частину нових реєстрацій становлять саме легкові електрокари – 30 763 одиниці, показник зріс на 28%. Комерційних електромобілів було зареєстровано 987, це зростання на 12%, а електробусів – 3, що на 2 більше, ніж торік. Водночас частка нових електромобілів серед усіх реєстрацій становить 18%, що трохи менше торішнього показника у 20%», – зазначають в «Укравтопромі».

Позитивну динаміку в сегменті електрокарів зафіксували й у компанії AUTO-Consulting. За її даними, протягом січня – червня 2025 року загальний обсяг ринку нових авто в Україні досяг 33,7 тис. одиниць – це майже відповідає показнику минулого року (-0,96%). При цьому значно зросла частка продажів електромобілів: якщо за перше півріччя вона досягла 18%, то в червні споживчий апетит допоміг BEV «відвоювати» 24% ринку.

Фінансові стимули

Загалом на українському авторинку відбувається уповільнення темпів продажів, проте сегмент електромобілів цього року має всі шанси зберегти і навіть посилити зростання. Аналітики ІДАР пояснюють цей тренд наближенням завершення терміну дії пільгового оподаткування при розмитненні електрокарів наприкінці 2025 року.

«Це неминуче спричинить підвищення їх вартості щонайменше на 20–30%, водночас звузиться пропозиція для споживачів. Також свого додають ціни на пальне, які піднялися відразу на кілька гривень за літр, що дає переваги саме електротранспорту», – йдеться в повідомленні інституту.

Головна рушійна сила, що провокує значний інтерес українських водіїв до купівлі BEV – це намагання встингути зекономити на придбанні «чистого» авта до початку нового року. З цим погоджується засновник і директор інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting Олег Омельницький

«Позитивну динаміку в попиті на електрокари визначає останній рік імпортних пільг. Нагадаю, що з 1 січня 2026 року вони мають втратити послаблення по сплаті ПДВ і миту. А це – десь 30% загальної вартості. Тому всі, хто бажає придбати електрокар, намагаються це зробити у 2025 році», – відзначив він у коментарі “Перший Бізнесовий”.

Щодо впливу торгівлельних війн, які стали невідʼємною частиною світового авторинку внаслідок политики президента США Дональда Трампа, то вони призвели до зростання цін через проблеми в логістичних ланцюжках і більш дорогі витрати на виробництво. «Це відбувається й в Сполучених Штатах, звідки до України постачаються автомобілі навіть європейських брендів, наприклад BMW X5, X7, Mercedes-Benz GLE, GLS», – сказав Олег Омельницький.

Такий розвиток подій вплинув на те, що на українському авторинку все більш популярними стають BEV з Китаю. Експерт також звернув увагу на додатковий вплив і державної політики Пекіну, який «доволі активно» сприяє імпорту електромобілів своїх виробників.

«Це спричинило в Україні справжній бум серед охочих почати торгівлю китайськими авто», – зазначив Олег Омельницький. Проте це не призвіело до зростання обсягів легальної торгівлі, яка забезпечує податкові надходження в державний бюджет України, який потребує значних коштів на фінансування військових потреб.

За підрахунками AUTO-Consulting, зараз 25% українського ринку BEV – це «сірі» постачання з Китаю, які оминають канали офіційних імпортерів та їхні сервісні мережі. «Ми здаємо свій ринок китайським електрокарам за різницю в ціні, які взамін навіть не пропонують нам належного сервісу. А от бажання ставати автомобілістами в Україні залишається і прогресує», – звернув увагу співрозмовник “Перший Бізнесовий”.

Обмежений маркетинг

Олег Омельницький також звернув увагу, що оскільки ціна є визначальним фактором, який впливає на вибір українців при покупці автомобілів, то на внутрішньому ринку відбувається значне падіння лояльності до брендів. За таких умов маркетинг, креатив і покращення технологій продажів не є пріоритетом імпортерів і дилерів, які прагнуть зростання бізнесу.

За спостереженнями експерта, найбільш ефективними з точки зору впливу на споживачів і збільшення обсягів продажів від початку 2025 року виявилися три проєкти, що відрізнялися унікальним підходом – від автосалонів AWT Studio, VIDI Автодинастія та Renault Trucks Україна.

Так, в травні на території бізнес-центру UNIT.City в Києві відкрився інноваційний простір AWT Studio, аналогів якому поки що не має у Європі. Це не автосалон або шоурум у класичному сприйнятті, а місце, де прихильники німецького бренду BMW можуть ознайомитися з новинками улюбленого автовиробника і дізнатися про будь-які нюанси комплектацій та оздоблювальних матеріалів за допомогою візуального, цифрового та лайфстайл-досвіду.

Другий приклад вдалого й нестандартного підходу для посилення інтересу до бренду – це колаборація Історичного автоклубу і мережі автосалонів VIDI Автодинастія, які за фінансової участі Креді Агріколь Банку провели дослідження і знайшли найстарішу у світі Toyota. Це виявилася Toyota AA 1936 року виробництва, яка в оригінальному стані зберігається в музеї Louwman в Нідерландах.

Також Олег Омельницький відмітив ще один проєкт Історичного автоклубу – випуск книги компанією «Renault Trucks Україна» про історію Renault, Berliet і інших брендів, які протягом 130 років обʼєдналися в групу Renault Trucks. До видання увійшли фотографії автівок, зроблені в Україні, а також розповідь про участь української команди у змаганнях Dakar Classic на вантажівці цієї відомої французької компанії.

«Я не бачу особливих маркетингових технологій в Україні зараз. Все традиційно, сумно і одноманітно, за дуже рідкісними виключеннями», – підсумував співрозмовник “Перший Бізнесовий”.

Автор: Світлана Долінчук

Підписуйтесь на Перший Бізнесовий в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!

Читайте також
5 Грудня 2025 року - 14:16
У відповідь на сезонне зростання витрат на здоров’я, «Аптека 9-1-1»...
4 Грудня 2025 року - 11:30
Грудень в Україні стартує з події, яка задає емоційний курс...
30 Листопада 2025 року - 11:19
В Україні офіційно запрацювала нова система контролю якості та безпеки...
24 Листопада 2025 року - 12:53
19 листопада в Києві відбувся черговий бізнес-бранч «БІЗНЕС. ІНВЕСТИЦІЇ. ЛІДЕРСТВО....