PR: Історія, завдання та сучасні виклики від Анни Макаренко

Поділитися:

Іноді здається, що PR з’явився саме тоді, коли реклама почала «порушувати» наш затишний побут, а маркетологи докладали всіх зусиль, щоб просунути товари та послуги, збільшуючи продажі.

Мета маркетолога — привернути цільову аудиторію та продати їй товар або послугу. Але для цього йому потрібен PR — щоб викликати у ЦА довіру до компанії та зробити так, щоб вона запам’яталася.

Історія знає чимало прикладів використання подібних технологій ще в давнину. Лідери країн витрачали великі кошти на створення позитивного іміджу своєї особи, а спеціально навчені люди писали «правильні» тексти для звернення до мас. І все це — щоб народ приймав державні погляди.

Усі сучасні PR-технології по суті є вдосконаленим комплексом інструментів минулого, що допомагає створити у свідомості громадськості позитивний образ об’єкта (продукту, організації, особи, бренду). Навіщо вам історія PR? Щоб вловити хитрість його підходу. Погляньте, як працювали техніки раніше та що з цього можна використовувати сьогодні.

Історія PR: Чингісхан придумав розсилку, а Цезар показав, як зміцнити особистий бренд

Бажання багатьох людей показувати себе в доброму світлі – природна потреба. Люди люблять, коли про них говорять позитивно, але для цього недостатньо лише «добрих справ».

Для формування позитивного іміджу людство використовує широкий спектр засобів комунікації з громадськістю — від написів на стінах печер до масштабних новинних порталів. У сучасному розумінні така діяльність і називається «зв’язки з громадськістю».

Можна прослідкувати основні етапи розвитку комунікації із суспільством на прикладі історії людства загалом:

– Наскельні малюнки стали, по суті, першим етапом розвитку PR, адже людям властиво прагнення до комунікації.

– Поява і розвиток писемності – це можливість впливати на свідомість ширшої аудиторії. Навіщо Юлій Цезар описав свої подвиги у «Записках про Галльську війну»? Щоб переконати народ, що кращого правителя їм не знайти. І це спрацювало! Як спрацювала й тактика в Стародавньому Китаї за часів династії Хань, коли з’явилися інформаційні рукописи з останніми новинами.

– Поява системи розсилки. Її «винайшов» Чингісхан, створивши ланцюгову систему передачі інформації, коли гінці змінювали один одного на заїжджих дворах, що дозволило швидко доставляти накази й новини в найвіддаленіші райони.

– Винахід друкарського верстата – це дало можливість швидко збільшити охоплення громадськості та направити її мислення в потрібне русло.

– Винахід телеграфа, телефона та інших подібних пристроїв – можливість передавати інформацію майже миттєво, що вплинуло на концепцію сучасного PR: люди зрозуміли, що сказані слова швидко стають надбанням громадськості, а необережно кинуті фрази можуть призвести до великих скандалів.

– Розвиток цифрових технологій – завдяки їм можна впливати на суспільну свідомість у різних сферах життя.

Завдання та функції PR

Просування компанії чи бренду – основне, але не єдине завдання PR. Серед завдань також створення та підтримка репутації, налагодження зв’язків зі ЗМІ, підвищення впізнаваності продукту чи послуги. Природно, ці завдання залежать від специфіки конкретного бізнесу.

Функції PR можуть бути поділені за сферами бізнесу на:

– економічні – аналіз ринку, вивчення конкурентів, пошук додаткових фінансових вливань у бізнес;

– маркетингові – формування цінності бренду, планування маркетингової стратегії, привернення уваги ЗМІ, створення стійкого зв’язку зі споживачами, підтримка репутації компанії;

– корпоративні – підтримка «здорових» відносин у колективі, залучення та навчання нових співробітників, просування корпоративних цінностей;

– соціальні – вивчення ринку споживачів, комунікація з іншими компаніями, вирішення соціальних питань і підтримка соціальних проєктів;

– політичні – моніторинг політичної ситуації та змін у законодавстві, формування довірливих відносин із державними органами.

Відмінності PR від маркетингу та реклами

Для багатьох відмінності між PR, маркетингом і рекламою неочевидні, і дійсно, провести чіткі межі між ними нелегко, однак є нюанси.

Насамперед, основне завдання PR — побудова відносин із цільовою аудиторією, формування та підтримка репутації компанії, підвищення впізнаваності її товарів та послуг.

Реклама – це часто більш агресивний інструмент для спонукання людини до дії.

Маркетинг – поняття саме по собі ширше. У маркетинговий інструментарій входять як PR-інструменти, так і реклама.

Головна мета маркетингу – це підвищення продажів, отримання прибутку та розширення ринку.

Основні концепції та проблеми сучасного PR: на що піарнику слід звертати увагу сьогодні

Концепція – це головний сенс або задум, що визначає стратегію дій для досягнення визначеної мети.

У сучасному світі можна виділити три основні підходи PR:

– Альтруїстичний підхід – громадські інтереси мають бути на першому місці, а особисті – відходити на другий план.

– Прагматичний підхід – організація громадської думки для досягнення власних інтересів, покращення своєї репутації.

– Змішаний підхід – спроба комбінувати два попередні підходи за умови, що досягнення власних цілей може бути корисним для суспільства. Такий підхід є найбільш прийнятним у сучасному суспільстві, оскільки враховує як особисті інтереси або інтереси компанії, так й інтереси суспільства.

Проблеми PR

Найбільша проблема PR — накопичений негатив та недовіра з боку суспільства. У чому причина?

– Неправильно побудована комунікація. Для ЗМІ дуже важливо витримувати структуру інформаційного повідомлення, правильно його оформлювати і підбирати слова. Якщо щось можна витлумачити неправильно, це й буде витлумачено неправильно.

– Відмова від експертів. PR-спеціаліст не може знати всіх нюансів об’єкта, що просувається; йому потрібна інформація від експертів.

– Недовіра до PR-фахівців. Якщо вже обрали спеціаліста, довіртеся йому, не піддаючи критиці всі його ідеї.

– Неправильний вибір аудиторії або каналів передачі інформації. Спосіб, яким здійснюється PR-кампанія, значно впливає на її успіх. Якщо звертатися до невідповідної аудиторії, вона не зацікавиться нашою інформацією, а якщо використовувати неправильні канали, навіть зацікавлені особи можуть її не отримати.

– Деінфлюенсинг — нове явище у маркетингу, коли деінфлюенсери відмовляють споживачів від покупки товарів і послуг, керуючись принципами свідомого споживання. Незалежно від мотивів, вони можуть серйозно вплинути на сприйняття бренду та його продукції. Важливо на кожен аргумент деінфлюенсера мати свою відповідь.

 Як подолати проблеми PR в сучасних умовах

– Використовувати нейромережі та нові медійні підходи. Медійні ресурси уникають прямої реклами, тому PR-фахівці більше уваги приділяють експертним публікаціям: оглядам, статтям, дослідженням тощо. Такий контент може генеруватися за допомогою нейромереж, він не вважається рекламою і, відповідно, не потребує маркування, а також краще індексується в пошуковиках.

– Створювати бренд-медіа. Вони вже замінюють класичні ЗМІ. Компаніям варто інвестувати в створення власних медіаплатформ, сайтів і блогів, на яких можна розміщувати інформацію про свої послуги чи товари.

– Telegram як PR-канал. Це важливий інструмент для реалізації PR-кампаній. Кількість підписників на цій платформі зростає щодня, і в Telegram можна розміщувати експертні матеріали з різних галузей.

– Відеоконтент. Це один із головних інструментів просування різноманітних товарів і послуг. Відеоконтент легко сприймається, адже його можна просто слухати фоном або переглядати під час відпочинку чи обіду, насолоджуючись новим матеріалом від улюбленого експерта.

Професійні спільноти — новий тренд сучасності. Зустрічі з колегами, людьми зі схожими інтересами, спеціалізовані заходи стають важливою частиною життя. Члени спільноти схильні довіряти загальній думці, тому цей інструмент PR повинен бути в арсеналі кожного професіонала.

Висновок

Сучасне суспільство сприймає PR непросто. На жаль, у процесі розвитку PR були допущені помилки, які й досі впливають на зв’язки з громадськістю. Головне завдання спеціалістів у цій сфері — вивести PR із зони критики суспільства. Обережне та грамотне застосування PR-технологій дозволить суспільству та компаніям гармонійно співіснувати, отримуючи при цьому взаємну вигоду. Тому варто довірити такі важливі завдання просування фахівцям.

Підписуйтесь на Перший Бізнесовий в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!

Читайте також
21 Листопада 2024 року - 12:50
Компанія Just SEO оголошує про запуск нової послуги зі створення...
20 Листопада 2024 року - 11:32
Бізнес-бранч – це простір для обміну ідеями, досвідом та натхненням,...
19 Листопада 2024 року - 14:48
Верховна Рада України схвалила в цілому Проект Державного бюджету на...
19 Листопада 2024 року - 13:59
До повномасштабного вторгнення рф ринок праці щорічно зростав...