Команда KibOrg отримала доступ до ексклюзивних документів з Міністерства транспорту Російської Федерації, а також до Плану розвитку залізниці на окупованих територіях, яка проходить зокрема і через Мелітополь.
Документи розкривають стратегічні плани Росії щодо залізничної інфраструктури в окупації.
У листі заступника Мінтрансу РФ Василя Десяткова йдеться про розгляд Проєкту програми з розвитку залізничної галузі на «нових суб’єктах». Команда KibOrg проаналізувала повний Проєкт програми розвитку залізничної галузі, а також пояснювальну записку до нього. Переглянути використані в статті матеріали можна за посиланням.
Свою «залізницю» терористи так званих «ДНР» та «ЛНР» створили ще у 2015 році. Після окупації значної частини територій Запорізької та Херсонської областей, у цих регіонах також були створені свої «залізниці».
Оскільки Донецька та Луганська «залізниці» вже існують давно і мають безпосередній кордон з Росією, це створює можливість легшої інтеграції їх з системою залізниць Росії. Зокрема, це стало можливим після створення у 2019 році так званого трансграничного концерну «Железные дороги Донбасса», до якого увійшли обидва підприємства.
Мелітопольську «залізницю», принаймні на момент створення Плану, не можна було інтегрувати до Донецької та Луганської через відсутність руху на дільниці «Донецьк-Волноваха». Однак росіяни відзначають її потенціал, що з часом дозволить вивозити зерно та метали з області. Більшість же майнового комплексу так званої «Херсонської залізної дороги» знаходиться на правому березі Дніпра, що унеможливлює його інвентаризацію.
29 травня 2023 року окупанти створили державне підприємство «Железные дороги Новороссии», яке має на меті об’єднати усі чотири залізниці, а також концерн «Железные дороги Донбасса». Очікується, що до кінця 2024 року буде запущено маршрут, що сполучить Ростов-на-Дону з Кримом через материкову частину України. Цей маршрут контролюють «Железные дороги Новороссии».
Окремої уваги заслуговує зарплатня залізничників в окупації. Так, у березні 2023 року середня заробітна плата працівника «залізниці» в окупованих Донеччині та Луганщині коливалася між 22 та майже 25 тисячами рублів, що у перерахунку на той момент становило близько 300 долларів. Росіяни визнають, що ці показники є не те що найменшими у регіоні, але й у галузі загалом. Залізничники на окупованій території Херсонщини та Запоріжжя отримували нібито майже вдвічі більше, а саме 40.900 рублів на місяць.
Фіксована статистика на 2022 рік
Анексованим регіонам України Росія передбачала функцію сировинного придатку. У документі Проєкту наведено дані щодо завантаження різних товарів у 2022 році.
Так, згідно з інформацією окупантів, на територію Російської Федерації сумарно було вивезено 13.9 мільйонів тонн (205 тисяч вагонів)товарів, зокрема чорних металів, вугілля та коксу. Переважно з окупованих територій Донеччини та Луганщини. Ще нібито всього 456 тисяч тонн зерна, з яких 302 тисячі на територію окупованого Криму.
Завантаження в окупованій Запорізькій області та Херсонщині у 2022 році сумарно склало трохи більше 450 тисяч тонн. Переважно зерна. З Херсонщини ж залізницею було вивезено нібито тільки 36 тисяч тонн.
Плани окупантів до 2030 року
Основним драйвером зростання товарообміну окупанти вбачають збільшення видобутку вугілля на Донбасі. Якщо завантаження на окупованих залізницях у 2022 році сумарно склало 14.3 млн. тонн, то у 2030, за оцінками з документу, росіяни хочуть досягти 55.5 млн. тонн, тобто майже в 4 рази більше.
Так, в структурі завантаження на донецьку «залізницю» припадає понад 50 відсотків вугільних вантажів, а також 20 відсотків металів. До 2030 року окупанти розраховують завантажувати близько 7.4 млн. тонн вугілля щороку.
Понад 60 відсотків вугільних вантажів припадає на луганську «залізницю», ще 30 на метали та 5 на зерно.
Прогнози щодо завантаження товарів на територіях, що були окуповані у 2022 році ще більш амбітні. Росіяни відзначають, що особливістю Запорізького регіону є значний потенціал у частині зародження експортних та імпортних вантажопотоків руди, зерна та забезпечення транзитних вантажоперевезень вугілля.
Якщо у 2023 році залізницею було вивезено 600 тисяч тонн зерна, до 2030 року цей показник хочуть збільшити до майже 5.5 млн. тонн. Передбачають також збільшення показників для рудних вантажів, що складатимуть близько 50 відсотків від загальних перевозок.
Лівобережжя Херсонщини окупанти розглядають в основному для вивезення зерна, а також інертних вантажів. До 2030 року передбачено щорічне вивезення 1.2 млн. тонн на рік. Це складатиме понад 60 відсотків від загального завантаження товарів на Херсонщині.
У структурі вантажопотоків експортні перевезення через порти Азово-Чорноморського басейну в обсягах до 30 відсотків від загального навантаження формуватимуть вугілля, чорні метали і зерно. «Внутрішньо російський» транзит окупованою територією формуватиме вантажообіг у напрямку кримської залізниці з орієнтовною оцінкою до 20 відсотків.
Подібні показники навряд можна буде досягнути за умови активних бойових дій, а також диверсій безпосередньо в окупації. Очільник ГУР Кирило Буданов заявив, що залізниця може бути проблемою, однак вважає, що Україна «з цим справиться».
Нагадаємо, у Міністерстві оборони Російської Федерації 20 травня заявили про те, що підрозділи “Південного” угруповання військ нібито зуміли захопити село Білогорівка в Луганській області та “зайняли вигідніші рубежі й позиції”.
Підписуйтесь на Перший Бізнесовий в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!