Голова парламентського комітету з питань фінансів Данило Гетманцев оприлюднив несподівані дані щодо паливного ринку: попри падіння обсягів реалізації на 13%, надходження ПДВ зросли на 23%. За його словами, це свідчить про системну детінізацію галузі, яка роками залишалась однією з найменш прозорих у країні.
Ключовим фактором змін став механізм авансових платежів, запроваджений для автозаправних станцій. Щомісячна фіксована сплата податку на прибуток змусила операторів легалізувати обсяги продажів, а також підвищити рівень офіційної зарплати працівникам. У результаті — зростання ПДФО та військового збору на 17,3% у першому півріччі 2025 року.
Гетманцев також визнав, що зниження ставки ПДВ на пальне до 7% у 2022 році не дало очікуваного ефекту. Навпаки — після повернення ставки до 20% у липні 2025 року надходження зросли, а ціни на АЗС залишилися стабільними. «Це підтверджує: прозорість ринку важливіша за податкові пільги», — зазначив він.
За даними Мінфіну, податкове навантаження на 1 літр пального зросло з 1,83 грн у третьому кварталі 2024 року до 2,45 грн у першому кварталі 2025-го. Це — не результат підвищення ставок, а наслідок виходу з тіні.
Нагадаємо, аналітики називають ці дані «індикатором податкової ефективності» та закликають поширити аналогічні механізми на інші ризикові галузі — зокрема, алкогольну продукцію, готельний бізнес та онлайн-торгівлю.
Підписуйтесь на Перший Бізнесовий в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!
